ALS-GALAN

Igår var jag och ungefär 540 personer till nere i Karlshamn där min syster SARA och fyra av hennes kompisar redovisade deras projektarbete som innebar en stor gala till förmån för ALS forskning. De har jobbat med detta i ungefär 1 år och insamling av pengar har gjorts från Sveriges alla hörn. Det blev en stor succé och en helt fantastisk kväll med precis lagom mängt i skratt och gråt.


Det handlade mycket om min pappa som gick bort i ALS den 27 oktober 2008 efter 3 års intensivt kämpande mot sjukdomen som det inte finns något botemedel mot. Och trots att det var ganska jobbigt att se bilder och höra allt igen var det ändå se att så många var där och stöttade varandra. Det var människor som hade hjälpt pappa och oss i familjen som exempelvis sjukgymnasten och från akupunkturen. Det var också anhöriga och de som levde med ALS som kom vilket kändes så härligt! Man kunde se att de var så glada för att någon gör något åt den här horribla sjukdomen.


Alla ville ställa upp och deras projekt har blivit väldigt stort mot vad det från början var tänkt att bli. JONAS GARDELL komm direkt från Stockholm och uppträdde trots sitt späckade schema och han både skämtade en hel del men berättade också att hans egen pappa också gått bort i ALS. Nöjeskompaniet stod för mycket sång och spex och det fanns även andra artister och dansare. totalt samlades det in över 230 000 kr som överlämnades till ULLA-KARINS LINDQUIST forskningsfond som hennes dotter var och tog emot.
Nedan kommer jag lägga ut lite länkar för er som vill läsa om min systers gala och om ALS och ni får gärna höra av er om ni undrar eller vill veta något.





SARA                                              JONAS GARDELL
                       

Jonas tackar Sara                  Ulla-Karin Lindquists dotter tar emot pengarna
       

http://www.jonasgardell.se/doc/news.jsp#section=k1
http://www.blt.se/nyheter/karlshamn/als-galan-pa-stadsteatern(1218008).gm
http://www.sydostran.se/index.73178---1.html
http://www.blt.se/nyheter/karlshamn/als-galan-pendlade-mellan-skratt-och-grat(1218213).gm

http://www.ullacarinstiftelse.se/     (Här kan du få information om ALS men även skänka pengar)


ALS är det grymmaste jag varit med om, hoppas att min syster gjort någon påverkan och att pengarna som många av våra vänner och släktingar och alla välvilliga människor där ute kommer att bidra till att vi löser gåtan med sjukdomen för ingen ska behöva drabbas av den.

CARPE DIEM


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror Sara gjort stor inverkan på människor, tycker att denna sjukdom borde uppmärksammas mer än den gör. Riktigt starkt av henne att göra en gala. Bosse hade varit så stolt över er tror jag :)

kul att du börjat plugga igen tjejen.

kramar

2009-03-21 @ 08:35:23
Postat av: Ida

Blir helt rörd av att läsa och se alla bilderna. Jag tänker på dig och hela familjen Marlena.



Många kramar

2009-03-24 @ 18:01:12
URL: http://idipidipoo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0